Czy palenie w ciąży szkodzi dziecku?

Damian Szewczyk

Palenie w czasie ciąży jest szkodliwe dla dziecka na wiele sposobów. Może zwiększyć ryzyko wczesnego porodu, przedwczesnego porodu i poronienia, a także zwiększyć ryzyko pewnych komplikacji, takich jak niski poziom cukru we krwi w trzecim trymestrze, zwiększona potrzeba znieczulenia zewnątrzoponowego z powodu bólu i ryzyko zachorowania na infekcje wirusowe, takie jak grypa lub RSV. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy palenie w czasie ciąży ma jakiekolwiek długoterminowe skutki dla zdrowia dziecka poza bezpośrednimi problemami z tym związanymi. Palaczki powinny rzucić palenie przed zajściem w ciążę, jeśli to możliwe, ponieważ wielu lekarzy uważa, że istnieje znaczne ryzyko związane z kontynuowaniem palenia w ciąży. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o wpływie palenia w ciąży na Twoje nienarodzone dziecko.

Dlaczego palenie w czasie ciąży jest niewskazane?

Palenie w czasie ciąży jest związane z wieloma problemami zdrowotnymi u płodu, w tym z niższą wagą urodzeniową, zmniejszonym rozwojem płuc i zwiększonym ryzykiem zespołu nagłej śmierci niemowląt (SIDS). Badania wykazały również, że dzieci matek palących w czasie ciąży mogą mieć zwiększone ryzyko wystąpienia astmy, zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) i alergii.

Podczas gdy płód nie jest w stanie przekazać negatywnych skutków zdrowotnych palenia, szkodliwe substancje zawarte w papierosach mogą przekroczyć łożysko i dostać się do krwiobiegu płodu. Niektóre z tych substancji zostały powiązane z problemami rozwojowymi u płodu, w tym zmniejszonym wzrostem, słabym rozwojem organów i wyższym ryzykiem poronienia.

Jakie komplikacje może spowodować palenie w czasie ciąży?

• Przedwczesny poród palenie podczas ciąży może zwiększyć ryzyko przedwczesnego porodu. Wcześniaki są bardziej narażone na problemy zdrowotne, począwszy od problemów zdrowotnych, z którymi można sobie poradzić, a skończywszy na niepełnosprawności na całe życie. Wcześniaki mogą mieć problemy z karmieniem, wolniej rosną i są narażone na komplikacje, w tym infekcje, zaburzenia rozwoju i długotrwałą potrzebę opieki medycznej. Wcześniaki często mają problemy ze wzrostem i przybieraniem na wadze. Może to prowadzić do problemów na całe życie.
  • Niska waga urodzeniowa dzieci urodzone z niską wagą urodzeniową mogą mieć długoterminowe problemy zdrowotne, takie jak większe szanse na choroby serca i cukrzycę.
  • Wewnątrzmaciczne ograniczenie wzrostu palenie podczas ciąży może również wpływać na wzrost i rozwój płodu. Dzieci z wewnątrzmacicznym ograniczeniem wzrostu (IUGR) są mniejsze niż normalnie po urodzeniu. Dzieci z IUGR mogą mieć problemy z karmieniem, wolniej rosną i są narażone na komplikacje, w tym infekcje, zaburzenia rozwoju i długotrwałą potrzebę opieki medycznej. –
  • Nieprawidłowości płodu – palenie podczas ciąży może zwiększyć ryzyko wystąpienia pewnych nieprawidłowości płodu, w tym wad cewy nerwowej i rozszczepu wargi.
  • Śmierć płodu dzieci, których matki palą w czasie ciąży są również narażone na zwiększone ryzyko SIDS, czyli nagłej i niespodziewanej śmierci dziecka.
  • Wrodzona choroba serca palenie podczas ciąży może zwiększyć ryzyko wystąpienia wrodzonej choroby serca u płodu.
  • Przedwczesny poród palenie podczas ciąży może zwiększyć ryzyko wystąpienia przedwczesnego porodu.
  • Niekompatybilność Rh- Palenie podczas ciąży może również zwiększyć ryzyko wystąpienia niezgodności Rh, co może prowadzić do komplikacji zarówno dla matki, jak i dziecka.
  • Uszkodzenie mózgu płodu niektóre badania powiązały palenie przez matkę w czasie ciąży z uszkodzeniem mózgu płodu.

Kiedy należy bezwzględnie unikać palenia w czasie ciąży?

Palenie w czasie ciąży powinno być zawsze unikane, ponieważ stanowi ono znaczące ryzyko dla zdrowia zarówno płodu, jak i matki. Wiele kobiet może być bardziej zmotywowanych do rzucenia palenia podczas ciąży, ponieważ rzucenie palenia może poprawić wyniki zdrowotne zarówno dla matki, jak i dziecka. Chociaż motywacja do rzucenia palenia w czasie ciąży może być większa, wielu kobietom nie udaje się tego dokonać. Interwencje i możliwe sposoby leczenia mogą pomóc w poprawieniu wskaźników sukcesu.

Jak wyeliminować nawyk palenia w czasie ciąży?

Jeśli jesteś palaczką i zajdziesz w ciążę, rzucenie palenia jest najlepszym sposobem postępowania. Rzucenie palenia w czasie ciąży może zmniejszyć powikłania i poprawić wyniki porodu. Skontaktuj się z lekarzem, jeśli walczysz, aby rzucić palenie w czasie ciąży. Może on zapewnić środki, które pomogą Ci rzucić palenie i poradzić sobie z odstawieniem nikotyny. Ich wsparcie może pomóc Ci odnieść sukces w rzuceniu palenia, co może znacznie poprawić zdrowie zarówno Twoje, jak i Twojego dziecka.

Istnieje wiele sposobów, aby pomóc Ci rzucić palenie podczas ciąży. Należą do nich nikotynowa terapia zastępcza, doradztwo i znalezienie wsparcia u bliskich. Możesz również spróbować rozwiązać problemy, które mogły przyczynić się do nałogu palenia w pierwszej kolejności. Może to obejmować zwiększenie poziomu aktywności fizycznej, zmniejszenie stresu i znalezienie pozytywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami. Rzucenie palenia podczas ciąży może być wyzwaniem. Jednak warto podjąć ten wysiłek, ponieważ może on znacznie poprawić zdrowie Twoje i Twojego dziecka.